Ingefära

Ingefära är en asiatisk krydda eller ört. Den har ett tunnt och ljusbrunt skal och insidan, eller köttet har en gulaktig, nästan beige färg. Roten, som även är känd som rhyzome används i matlagning, bakning, te och en massa annat och har under många århundraden använts även i medicinska syften för att lindra många vanliga sjukdomar.

Ingefära

Ingefära odlas kommersiellt i många varmare regioner i världen där somrarna är långa nog för att roten eller stammen till fullo ska hinna utvecklas. Men om du bor i ett kallare område kan man faktiskt odla ingefära i krukor i ett växthus eller i ditt hem.

Den färska roten är tillgänglig året runt i de flesta livsmedelsbutiker.Du kan också köpa pulveriserad ingefära som är mer lämpad för bakning, drycker eller matlagning. Men när så är möjligt bör du verkligen försöka välja färsk ingefära eftersom det innehåller mer näringsämnen och antioxidanter och därför kan ge dig fler hälsofördelar. När du köper färsk ingefära bör du leta efter en rot som är fast att ta i och inte har börjat vissna.

Vad innehåller Ingefära?

Ingefära innehåller flyktiga oljor som kallas gingeroler och shogaols. Rå ingefära innehåller gingeroler och när värme appliceras förvandlas dessa oljor till shogaols. Enligt studier har både oljor och gingeroler en värmande effekt, och båda avger en stickande smak.

Ingefära innehåller även kalium, kalcium, magnesium, fosfor, koppar, mangan, zink och vitamin B-6, C och E.

Hälsa

Hjärthälsa. Ingefära bidrar till att öka blodflödet i hela kroppen. Det hjälper till att sänka kolesterol och triglyceridnivåer och därmed kan det bidra till att förhindra högt blodtryck, åderförkalkning, hjärtsjukdomar och stroke.

Ingefäran är anti-inflammatorisk och innehåller anti-inflammatoriska ingredienser som kan hjälpa dig att minska inflammation och smärta i samband med inflammatoriska sjukdomar såsom t.ex. artrit.

Studier visar att antioxidanterna som finns i ingefära kan ha en viss effekt för att döda av cancerceller naturligt. Enligt studier kan ingefära även hjälpa till mot äggstocks-, bröst- och hudcancer.

Läs mer om ingefärans egenskaper

Så här använder man det

Ingefära kan enkelt läggas till din diet på många olika sätt. Du kan strö riven ingefära på toppen av dina kött-och grönsaksrätter eller rakt ner i din salladsdressing.

Ingefära-te är också ett mycket populärt sätt att njuta av smaken av ingefära. Detta te hjälper till att lindra matsmältningsproblem när det konsumeras efter en måltid.

Du kan också använda ingefära för att avgifta ditt badkar. Mät upp ca 1/4 till 1/2 kopp färsk ingefära och häll ner i det heta badvattnet.